Een goed geschreven blog heeft talloze voordelen voor een organisatie of een bedrijf. Je kunt je makkelijker profileren als de expert in je vakgebied. Wellicht reageren er potentiële klanten op je blogposts. Je hebt meer relevante content op je website staan waardoor je vindbaarheid in zoekmachines vergroot wordt. En last but not least, je hebt verse content om te delen op social media. Weblogs zijn dan ook bijna niet meer weg te denken uit de online communicatiestrategieën van bedrijven. Maar als je als bedrijf een weblog wilt beginnen rijst de vraag, welk blogplatform ga ik gebruiken?

Welke blogplatformen zijn er?

Er zijn tientallen blogsystemen op de markt en daarom is het moeilijk om een keuze te maken. Er zijn een aantal verschillende platforms voor blogs die de moeite waard zijn. Als eerste zijn er self-hosted blogplatforms. Dit zijn blogplatforms die je zelf op je website zet. Voorbeelden hiervan zijn WordPress.org, GhostJoomla en Drupal. Drupal en Joomla zijn vrij ingewikkelde systemen. Voor de meeste weblogs voldoet het veel eenvoudigere WordPress.org. Een tweede categorie vormen extern gehoste blogservices. Dit zijn bedrijven die een weblog voor je hosten. Bekende gratis varianten zijn Blogger en WordPress.com. Sommige betaalde varianten, zoals Weebly, Wix en Squarespace hebben een bredere functionaliteit en kunnen ook gebruikt worden om een website te bouwen.

Waaraan moet een goed blogplatform voldoen?

Voor verreweg de meeste bedrijven zullen de volgende criteria van belang zijn bij de keuze van een blogplatform: Controle, aanpasbaarheid, gebruiksgemak, kosten en vindbaarheid in zoekmachines. Welke blogplatforms scoren het beste op deze criteria?

1. Controle

Als bedrijf is het belangrijk dat je controle hebt over de weblog. Je wilt niet als ondernemer dat het blogplatform er advertenties bij plaatst (misschien wel van de concurrent!). En je wilt ook voorkomen dat het blogplatform de deuren sluit, waardoor je ergens anders opnieuw moet beginnen.

Een self-hosted blogplatform, zoals WordPress.org, wint deze categorie hands down. Als je de hosting van je weblog in eigen hand neemt, heb je meer controle. Je hoeft niet bang te zijn dat de service er zo maar mee stopt. De betaalde services zullen in principe ook wel betrouwbaar zijn, maar mocht de service toch eens stoppen, dan heb je waarschijnlijk geen back-up van je weblog. Met name Blogger, dat eigendom is van is Google, wordt beschouwd als een gevaarlijke plek om te bloggen.

Google trekt wel vaker zomaar de stekker uit services die populair zijn, zoals het eerder deed met Google Reader.

2. Aanpasbaarheid

Als bedrijf heb je ongetwijfeld al een huisstijl. Waarschijnlijk heb je al een logo, visitekaartjes en een website. Een weblog is een nuttig communicatiekanaal, maar het moet geen dissonant zijn in je communicatie. Daarnaast wil je misschien wel social media buttons toevoegen of dat je weblog responsive is (dus ook op mobiele apparaten goed wordt weergegeven). Misschien wil je iets anders toevoegen aan je weblog (bijvoorbeeld een evenementenkalender). Dat moet mogelijk zijn, en het liefst zonder al teveel gedoe.

Ook hier winnen de self-hosted blogplatforms met grote overhand. Een extern gehost blogplatform beschikken alleen over een aantal standaard-themes. Binnen deze themes kan je vaak wel wat aanpassen, maar de kans is klein dat je de weblog precies aan je wensen aan kunt passen. Squarespace biedt iets meer aanpassingsmogelijkheden dan andere externe hostplatforms. Een aantal veelgebruikte aanpassingen (zoals een evenementenkalender) zijn echter makkelijk in een systeem als WordPress in te voegen door middel van plugins. Als je weblog naadloos op je website en je huisstijl aansluit, zul je een professionele indruk maken.

Alleen als je nog geen huisstijl hebt, kan het de moeite waard zijn om een extern systeem te kiezen. Dan kun je immers je huisstijl aanpassen aan je weblog in plaats van omgekeerd.

3. Gebruiksgemak

Een weblog moet makkelijk te onderhouden zijn. Als ondernemer ben je vaak druk met ondernemen en je hebt dus geen zin om uren met je weblog te lopen pielen als je iets wil veranderen. Het moet dus makkelijk zijn om je weblog aan te passen; het plaatsen van posts, het toevoegen van categorieën en dat soort zaken moet binnen een paar minuten geregeld zijn.

Op dit gebied scoren beide soorten blogplatforms even goed. Een self-hosted systeem opzetten is moeilijk (en wordt daarom vaak door professionals gedaan), maar als het systeem eenmaal draait is het makkelijk bij te houden. Een extern gehost systeem zet je meestal zelf op, en dat kost tijd. Daarnaast is het mogelijk dat je iets voor elkaar wil krijgen wat niet zo makkelijk is in de WYSIWYG-editor (What you see is what you get). Maar ook hier geldt, als je eenmaal op gang bent hoef je de zaak alleen maar draaiende te houden.

4. Kosten

Het kost tijd om een weblog bij te houden. Het liefst betaal je dus niet zoveel voor de infrastructuur van je blog. Aan de andere kant wil je voor kwaliteit best wat meer geld op tafel leggen.

Hier boeken de extern gehoste blogplatforms een bescheiden overwinning. Een extern gehost systeem kost meestal minder dan 10 euro per maand. Voor 120 euro per jaar, ben je dan helemaal klaar. Het ontwikkelen van een zelf gehost systeem is duurder. Vaak heb je een professional nodig om de weblog aan je wensen aan te passen. Hoeveel dat precies kost hangt af van je wensen. Als je nog geen hosting en een domeinnaam hebt, kost dit nog eens enkele tientjes per jaar extra. Daarnaast kan het af en toe voorkomen dat je de programmeur nodig hebt omdat er een update heeft plaatsgevonden aan het blogplatform dat je gebruikt. Soms werken bepaalde functionaliteiten hierdoor niet meer.

5. Vindbaarheid (SEO)

Als je een blogpost schrijft wil je natuurlijk dat hij gevonden wordt door potentiële klanten. Welke mogelijkheden bieden blogsystemen om de vindbaarheid van je posts te vergroten door middel van een hoge positie in zoekmachines?

De self-hosted systemen winnen hier met overmacht. De reden dat deze systemen winnen heeft in grote te mate te maken met de aanpasbaarheid en de controle. Voor de wat technischere aspecten van SEO ben je bij zelf gehoste systemen volledig afhankelijk van het hostingbedrijf.

Op self-hosted systemen kun je veel simpele aanpassingen zelf doen. Eventueel kun je een programmeur of een andere expert inschakelen. Daarnaast kunnen plugins zoals de (Yoast-plugin voor WordPress) de vindbaarheid van je pagina sterk vergroten.

Conclusie:

Hoewel de extern gehoste systemen als Squarespace en Weebly goedkoper zijn dan self-hosted systemen, bieden de laatste veel voordelen. Een self-hosted blogplatform biedt meer zekerheid, is beter aan te passen aan je wensen en zorgt voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. De extra kosten zijn een goede investering. Met name een betere vindbaarheid in zoekmachines zal uiteindelijk meer opleveren dan dat het kost.

Wil je een bedrijfsblog beginnen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor advies over welk blogplatform het beste bij jou past.