Pinterest MarketingPinterest heeft wereldwijd 70 miljoen gebruikers. In Nederland zeggen 1,1 miljoen mensen Pinterest te gebruiken, waarvan 131.000 dagelijks. Pinterest wordt maandelijks door zo’n miljoen Nederlanders bezocht.

Wat is Pinterest? Je kan Pinterest zien als een groot virtueel prikbord. Zie je een interessante foto of video op een bepaalde website dan kan je deze via een pin-it knop van de site halen en op jouw virtuele prikbord op Pinterest pinnen (gebruik deze handige plugin). Ben je bijvoorbeeld fokker van een bepaald hondenras, dan kan je naast jouw website ook een Pinterest bord opzetten waarop je alle foto’s en video’s pint die je interessant vindt. Mensen zijn vaker geneigd om op plaatjes te klikken dan op enkel tekst. Pinterest is dus een prima social medium om meer bezoekers naar je website te trekken.

Pinterest in vergelijking met Facebook en Twitter

Daar waar een paar jaar geleden enkel privé-personen hun weg vonden naar Pinterest, zien nu steeds meer bedrijven de meerwaarde in van dit sociaal medium. Vaak onderschatten bedrijven de kracht van visualisatie. Pinterest is hét ideale platform om afbeeldingen en video’s van producten en aanbiedingen te delen. Een beeld scant makkelijker en blijft vaak langer hangen dan tekst. In de statistieken zien we dat bedrijven die hun logo, aanbiedingen of producten vaak delen op Pinterest meer omzet krijgen. Toegegeven, de bezoekersaantallen van Facebook  en Twitter zijn vele malen hoger. Gezien het aantal Facebook-gebruikers in Nederland (8,9 miljoen begin dit jaar) is dit verschil niet erg schokkend. Daarentegen wordt vanuit onderzoek door het Twinklemagazine wél duidelijk dat Pinterest, met veel minder gebruikers, nu al méér bezoeken en transacties oplevert dan Twitter (4,1 miljoen gebruikers in Nederland). Zie hier de cijfers.

Facebook stats

Twitter stats

Brainstormen met Pinterest

Pinterest is bij uitstek het medium om inspiratie op te doen, of om bijvoorbeeld samen met je klant een moodboard te maken voor het uitwerken van een product of dienst. Ideeën worden namelijk aangescherpt wanneer je deze vergelijkt met al de beelden en campagnes die op Pinterest te vinden zijn. Ga ook regelmatig naar de prikborden van je “concullega’s” kijken en deel ook hun pins en laat reacties achter. Op die manier leren ook hun klanten jou kennen.

Hoe werkt het?

Pinterest werkt heel intuïtief. Je registreert je op www.pinterest.com en start met het maken van borden. In de onderstaande tutorial wordt de basis uitgelegd. Tip: zoek een niche uit, bijvoorbeeld leren handschoen, die is met ruim 30.000 volgers bijzonder populair. Veel (inspiratie) plezier!

Vind mij hier op Pinterest.