Interactieve website of webshop? Bel 030 231 23 03 of mail info@debeelddenkers.nl

Vier webdesign trends van 2018

Webdesign veranderd constant, als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar wat voor verschillende trends er al voorbij zijn gekomen. Zo kregen we de laatste jaren te maken met responsive designs wat tegenwoordig onmisbaar is of dat het vroeger de bedoeling was om zoveel mogelijk content in je website te verwerken maar tegenwoordig zien we nu weer zo min mogelijk op een pagina “less is more”. In deze blog lees je de laatste 4 trends op het gebied van webdesign.

 

Duotone

Tegenwoordig kan je er niet meer omheen. Elke muziekbanner of verzekeringshompage maakt gebruik van het duotone effect. Een effect waarbij 2 felle kleuren de hele afbeelding bedekken. Het is ook het tooltje wat al jaren lang in photoshop zit. Door de felle kleuren en omdat het anders dan anders is valt het natuurlijk wel lekker op. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat bedrijven zoals SLAM en Spotify met deze trend mee gaan. Alleen moeten we nu wel gaan oppassen dat niet iedereen het gaat gebruiken anders is de lol er snel af.

Vloeibare open compositie

Ook hier kan je tegenwoordig niet meer omheen, een vloeibaren en open compositie. Dit houd eigenlijk in dat elke keer als je naar beneden scrolt dat er dan weer verschillende elementen ingeladen worden. Dit kan een afbeelding/filmpje zijn maar ook een stukje tekst. Vervolgens kunnen deze elementen over elkaar heen lopen. Op deze manier kan je je goed focussen op 1 ding te gelijk en zit je niet vast aan een bepaalde indeling. Het voordeel hiervan is ook dat je niet 20 pagina’s hoeft aan te maken voor elk onderwerp. Maar dat je alles in 1 pagina kan stoppen (ook wel een one scroll page).

Duim vriendelijke navigatie

 

De hele dag door gebruiken we onze telefoon om apps te gebruiken of een bepaalde site te bezoeken en omdat schermen steeds groter worden, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van een duimvriendelijke navigatie. Een voorbeeld hiervan is nu.nl die al gebruik maakt van een duimvriendelijk menu. De naam zegt het al een duimvriendelijk navigatie. Bij een duimvriendelijk navigatie wordt het menu aan de onderkant van het scherm geplaatst waardoor het gemakkelijker wordt om bij je menu te komen zonder daarvoor eerst heel moeilijk met 1 duim de bovenkant van je scherm hoeft aan te raken. Vooral mobiele sites gaan hier de komende tijd veel gebruik van maken.

Verticale video 

 

We filmen er tegenwoordig heel wat op los met onze telefoon. Als we iets filmen dan doen we dat vaak verticaal en niet horizontaal. Hierdoor kunnen we minder gebruik maken van de landscape mode bij videos. Maar daar in tegen bieden Verticalen videos wel weer nieuwe mogelijkheden. Het wachten is alleen op een creatief idee. Waarschijnlijk zullen in de komende jaren een hoop nieuwe designs ontstaan waarbij er bewust gebruik wordt gemaakt van verticale videos.

 

 

Justin Vermeulen
Oprichter De Beelddenkers / Sinds 2010

Rene Voorberg

Creatief meedenken met ondernemers om online marketingdoelen te halen.

1
×
Hoi! Kan ik je ergenst bij helpen?