Webdesign verandert continu. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar welke trends de afgelopen tien jaar de revue passeerden..het gaat snel en ontwerp wordt simpeler. Zo kregen we binnen webdesign te maken met responsive ontwerp. Waar het in het verleden de bedoeling was om zoveel mogelijk content in je website te verwerken, is het tegenwoordig “less is more” wat de klok slaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het gebruik van veel beelden, minder tekst en scanbare koppen. In deze blog nemen we een aantal designtrends va 2019 onder de loupe en hopen dat het je helpt bij het up-to-date houden van je webshop of website

 

Duotone

Tegenwoordig kan je er niet meer omheen. Iedere muziekbanner of verzekeringshompage maakt gebruik van het duotone effect. Een effect waarbij twee felle kleuren de hele afbeelding bedekken. Door de felle kleuren en omdat het anders dan anders is valt het natuurlijk wel lekker op. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat bedrijven zoals SLAM en Spotify met deze trend mee gaan. Alleen moeten we nu wel gaan oppassen dat niet iedereen het gaat gebruiken anders is de lol er snel af.

 

 

Vloeibare open compositie

Ook hier kan je tegenwoordig niet meer omheen, een vloeibaren en open compositie. Dit houd eigenlijk in dat elke keer als je naar beneden scrolt dat er dan weer verschillende elementen ingeladen worden. Dit kan een afbeelding/filmpje zijn maar ook een stukje tekst. Vervolgens kunnen deze elementen over elkaar heen lopen. Op deze manier kan je je goed focussen op 1 ding te gelijk en zit je niet vast aan een bepaalde indeling. Het voordeel hiervan is ook dat je niet 20 pagina’s hoeft aan te maken voor elk onderwerp. Maar dat je alles in 1 pagina kan stoppen (ook wel een one scroll page).

 

 

 

 

Duim vriendelijke navigatie

De hele dag door gebruiken we onze telefoon voor apps, games of een website. Omdat schermen steeds groter worden, wordt er bij het ontwerpen van applicaties steeds meer gebruik gemaakt van duimvriendelijke navigatie. Een voorbeeld hiervan is nu.nl die al gebruik maakt van een duimvriendelijk menu. Bij een duimvriendelijk navigatie wordt het menu aan de onderkant van het scherm geplaatst waardoor het eenvoudiger wordt om bij je menu te komen, zonder daarvoor je duim te hover verschuiven. Wij verwachten dat vooral mobiele sites hier de komende tijd veel gebruik van gaan maken.

 

 

 

 

Verticale video

We filmen er tegenwoordig heel wat op los met onze telefoon. Dit doen we tegenwoordig vaak verticaal. Hierdoor kunnen we minder gebruik maken van de landscape mode bij videos. Maar daarentegen biedt een verticale video wél weer nieuwe mogelijkheden. Het wachten is alleen op een creatief idee. Waarschijnlijk zullen in de komende jaren een hoop nieuwe designs ontstaan waarbij er bewust gebruik wordt gemaakt van verticale videos.