5 jaar geleden begon Richard van der Horst en Denise Faerber vanuit Paramaribo de Surinaamse-Nederlandse website FamilieNieuws.com. Maandelijks wordt de site zo´n 1,5 miljoen bekeken door mensen die via hun mobiel op de hoogte blijven van al het nieuws rondom overlijden, huwelijken en ander wel en wee binnen de Surinaamse gemeenschap. Richard schakelde De Beelddenkers in om de laadtijd van de website te versnellen en de website qua design en techniek gebruikersvriendelijker te maken voor mobiel. Richard: “Met 40.000 bezoeken per dag is snelheid erg belangrijk. De website is nu supersnel en perfect voor mobiel. Wij staan dankzij De Beelddenkers nu klaar voor de Google update in mei 2021!”
Surinaamse gemeenschap aan de radio gekluisterd
Toen Richard samen met zijn Nederlands-Surinaamse vrouw in Paramaribo woonde, raakte hij geïntrigeerd door hoe hecht en betrokken de Surinaamse gemeenschap is. Net zoals wij in de jaren ´90 massaal Candle-light luisterden op Skyradio, zijn daar dagelijks vele mensen aan de radio gekluisterd om de familieberichten te beluisteren, en dan met name de berichten over wie er overleden is. Hoe mooi zou het zijn als dezelfde doelgroep die de radio aanzet de familieberichten ook online zou kunnen lezen, dacht Richard.
Lancering FamilieNieuws schot in de roos
Het duurde niet lang na lancering of FamilieNieuws werd razend populair. Inmiddels heeft FamilieNieuws 126.000 volgers op Facebook en ca. 20.000 terugkerende bezoekers per dag. FamilieNieuws is uitgegroeid tot een fenomeen voor iedereen met een Surinaams hart.
Draaide de website eerst nog enkel om de overlijdensberichten, inmiddels kun je hier voor veel meer nieuws binnen de Surinaamse gemeenschap terecht. Richard: “Iedereen mag gratis zijn familiebericht op de website plaatsen. Dat is laagdrempeliger voor mensen dan een advertenties plaatsen in de krant, want dat is best wel prijzig. Wij helpen mensen dan ook met een mooie lay-out.”
Ondertussen verdient Richard geld via Google aan de Ad Sense-advertenties zichtbaar op de website. Inkomsten die hij deels weer investeert in het nog gebruikersvriendelijk maken van de website.
Sneller en makkelijker het familienieuws lezen op mobiel
Richard: “Omdat we vanuit de gemeenschap de vraag kregen om ook nieuws te plaatsen over relaties en ander sociaal nieuws, voldeed het design van de homepage niet meer aan de wensen. Daarnaast was de website niet snel genoeg om de grote stroom aan verkeer aan te kunnen. Vanwege die reden klopte ik aan bij René, met wie ik in 2017 al had samengewerkt. De Beelddenkers maakte een nieuw design vanuit de mobile-first-gedachte, omdat 95% van de bezoekers de site bezoekt vanaf de mobiel. We hebben nu meer grip op de berichten die wij in de spotlights willen zetten op de homepage en kunnen meer spelen met de verschillende categorieën. De website voldoet nu nog meer aan de wensen van de gebruikers. Voor de volgende stap, een website maken die er ook goed uitziet op de PC, schakelen wij De Beelddenkers opnieuw in.”
Flexibel, vindingrijk en persoonlijk
Richard is bij met het resultaat: een snellere en gebruikersvriendelijke website voor mobiel, en kiest voor de volgende stap ook weer voor de samenwerking met De Beelddenkers. Richard: “René heeft een persoonlijke aanpak. Hij is lekker zichzelf, gebruikt humor en speelt geen spelletjes. Indrukwekkend was de flexibiliteit die hij toonde tijdens het project. Op het laatste moment hebben we de opdracht gewijzigd door een nieuw verzoek bij hem neer te leggen. Hij heeft daar sterk op geanticipeerd door met een hele goede nieuwe oplossing te komen die wij zelf niet hadden kunnen bedenken. René denkt echt met je mee, geeft eerlijk zijn mening. Dat zorgt ervoor dat ik hem vertrouw.
Website optimaliseren voor de nieuwe Google update in mei 2021
Met de Page Experience update die Google in mei 2021 uitrolt, wordt het belangrijk dat je website goed werkt, snel is en het ook goed doet op mobiel. Richard heeft dit met behulp van De Beelddenkers zijn website FamilieNieuws al up-to-date gemaakt voor deze uitrol, en zal dus in mei 2021 geen verkeer en dus inkomsten verliezen.
Is jouw website al gebruiksvriendelijk en snel genoeg voor mobiel?
Zo niet, laat het ons weten. Dan geven wij jou advies over hoe je jouw website wél gebruiksvriendelijk en snel kunt maken voor mobiel. Heb je een andere vraag, dan komen mag je ons ook een berichtje sturen natuurlijk.