De corona-crisis is de motor achter de digitale transformatie van de maatschappij. Oud en jong, tech-savvy of niet: iedereen maakt op één of andere manier een digitale transformatie door deze dagen. Ook bedrijven grijpen dit moment aan om digitaal nog volwassener te worden. Voor sommigen is het de enige manier om te overleven. Hoe grijp jij deze corona-tijd aan om digitaal volwassen te worden? Hierbij onze 5 tips over hoe je vorm kunt geven aan de digitale transformatie van jouw bedrijf. Zodat je overleeft, in deze tijd van survival of the (digital) fittest.
1. Upgrade jouw digitale vaardigheden
Virtueel contact heeft in 2020 een hele andere betekenis gekregen. Online shopping, online samenwerken en vergaderen was al steeds normaler, maar sinds dit jaar is het default. Het is vaak het enige wat nog mogelijk is in deze lockdown-tijd. Er zijn zelfs dagen dat ik wakker word en denkt: zit ik soms in de virtuele wereld van Second Life? Of in een aflevering van de serie Black Mirror?
Vanwege Corona schakelen we massaal over naar digitale oplossingen om de wereld draaiende te houden.
Dat geldt ook voor de werkvloer. Veel kantoren zijn leeg, en zijn verschoven naar de virtuele plekken als Microsoft Teams, Basecamp, Slack en Jira.
En dus is deze Corona-tijd een ideaal moment om:
- koning te worden in videobellen (lees hier hoe);
- jezelf supergoed online te positioneren (zowel qua SEO, SEA maar ook qua presentatie)
- jouw website te verbeteren (zowel technisch als qua content);
- de online communicatiekanalen te verbeteren;
- als team digitaal beter samen te werken;
- werk- privébalans te verbeteren: meer gefocust en relaxter werken (zo doe je dat)
2. Maak jouw bedrijf ´online first´
De afgelopen jaren is de gedachte “online first” al sterk aan het groeien, maar in deze tijden is het alleen maar belangrijker. Mensen willen, kunnen of durven de deur niet uit en daarom moet je website er perfect uitzien, wil je nog steeds de beste service kunnen leveren of jouw producten willen verkopen.
En dus is deze Corona-tijd een ideaal moment om:
- op te schalen met cloud-technologie (zoals Ikea dat slim deed);
- je processen slimmer in te richten via automatisering. Een zeer makkelijker vorm van automatisering is het plaatsen van FAQ´s op je website: als ondernemer verlies je erg veel tijd met klanten die steeds opnieuw dezelfde vragen stellen, een goede FAQ-pagina biedt daarvoor de oplossing;
- virtuele teams op te zetten of taken uit te besteden aan Virtual Assistants of via freelance services platformen zoals Fiverr;
- effectief je ICT outsourcen (zoals wij dat doen met webdevelopers in Vietnam);
- WordPress onderhoud goed in te richten voor continuïteit en veiligheid (zo doe je dat)
- Jouw Magento & WooCommerce shop te updaten (zo werkt dat)
3. Wees extra persoonlijk en lief voor je klant
Deze corona-tijd leert ons om online écht contact te maken met elkaar. Dat kan niet anders, nu onze fysieke connectie plotseling is beperkt. Eenzaamheid ligt op de loer deze dagen. Zoombies zijn een groter gevaar dan Corona, schreef Hidde de Vries afgelopen maand voor RTL Nieuws. Eerlijk is eerlijk, met dit gure weer, een hersftblues voel ik mij ook wel eens een zombie die alleen maar zoomt. En mis ik de vakanties, ritjes naar klanten, meetings en events. Daarom plannen wij nu zoveel mogelijk koffie-momentjes in via Zoom, Teams of Google Hangout, en kletsen we vaak ook even gewoon over niks via WebWhatsapp. En als het écht te stil wordt, dan stellen we gewoon de meest gekke vragen aan Siri of Alexa (Alexa kan nu ook met emotie antwoorden, dus dat is ook fijn). Wat ik merk is dat we allemaal extra behoefte hebben aan contact, het is gewoon wennen dat het grotendeels online en op afstand gebeurt. Maar we hebben elkaar nodig, en dus is er niets verkeerds aan om extra lief voor elkaar te zijn in deze tijd.
En dus is deze Corona-tijd een ideaal moment om:
- de tijd te nemen om persoonlijk contact op te nemen met jouw klanten en mensen in jouw netwerk;
- je marketinguitingen goed te controleren om blunders en een tone-of-voice die niet past bij deze situatie te voorkomen;
- triggered based marketing tot een hoger niveau te tillen. Persoonlijk communiceren is een blijvertje en dus kun je maar beter vandaag nog starten met gesegmenteerde nieuwsbrieven uitsturen. Denk slim na stop met one-size-fits-nobody-nieuwsbrieven. Ze waren al pasé, maar in deze corona-tijd hebben we nog minder geduld met afzender van bullshit e-mails die niets persoonlijks bevatten;
- het is extra belangrijk om klanten te verrassen en blij te maken in deze tijd met winacties, persoonlijke attenties;
- luister extra goed naar wat je klanten nodig hebben: luister naar hun behoeftes zowel tijdens gesprekken als door het analyseren van klantdata.
4. Word digitaal volwassen als bedrijf
Hoe digitaal volwassen is jouw bedrijf? Zit je nog in de experimenteer-fase, of is jouw bedrijf het voorbeeld van hoe een ecosysteem van een digitaal volwassen bedrijf eruit hoort te zien? De meeste bedrijven werken momenteel hard aan de digitale upskilling van hun medewerkers. Zo traint PwC hun mensen intensief op het gebied van data-analyse, machinelearning, designthinking en digital storytelling. De digitale kennis verspreidt zich op deze manier als een olievlek binnen PwC en worden de medewerkers digitaal steeds fitter. Via de digital fitness-app kunnen medewerkers wekelijks een ‘fitnessprogramma’ volgens waarin ze hun kennis over technologie en digitale manieren van werken verder vergroten.
Voor jou is deze Corona-tijd misschien ook een ideaal moment om:
- jouw medewerkers te trainen in digitale fitness;
- jong talent aan te trekken in de ICT;
- zo flexibel mogelijk samen te werken, ook in virtuele teams, multi-skilled teams en met bureaus en freelancers;
- te experimenteren met big data;
- te starten met machine-learning;
De fases naar Digitale Volwassenheid van een bedrijf volgens Kaleido
5. Verbeter de Customer Effort Score en klanttevredenheid
De Customer Effort Score (CES) geeft aan in hoeverre de klant zich moet inspannen om een actie op jouw website te voltooien. Je meet dit door op de website aan klanten te vragen hoeveel moeite ze moesten doen om een bepaald probleem op te lossen. De CES is een 5-puntenschaal van weinig moeite (1) tot heel veel moeite (5). Het is dus een score die belangrijk is om te meten hoe tevreden jouw klant is over jouw online (klanten)service.
Gebruik de Corona-tijd om je klanten online nog makkelijker verder te helpen via:
- Een goede zoekfunctie;
- FAQ´s die de meest belangrijke vragen beantwoorden;
- Een chatbot;
- Goede koppeling met je CRM zodat je altijd op de hoogte bent van de situatie van je klanten;
- Door Calendly te installeren op jouw website: deze software helpt je bij het plannen van vergaderingen met klanten zonder heen-en-weer-gemail (mocht je hulp nodig hebben bij het installeren binnen WordPress laat het ons dan even weten).
We wensen jou veel succes om de tijd en energie die je over hebt tijdens deze corona-crisis, te gebruiken om zo digitaal volwassen te worden als je maar kunt. Zelf, als professional, én als bedrijf.
Want, zoals Charles Darwin al zei:
It is not the most intellectual of the species that survives; it is not the strongest that survives; but the species that survives is the one that is able to adapt to and to adjust best to the changing environment in which it finds itself.