Iedere ondernemer heeft ze wel, belangrijke klanten. Zo’n klant waarmee je kunt lezen en schrijven, waarvan je de gezichten goed kent en die de facturen tijdig betaald. Deze klanten heb ik met mijn internetbureau De Beelddenkers ook, wat heel fijn is! Maar wat als op een goede dag deze belangrijke klant afscheid van je neemt? Wat dan? Hoe ga je als ondernemer om met verlies? Ik weet het, er zijn ondernemers – vooral in de horeca – die het superzwaar hebben en waarbij mijn verhaal peanuts is. Doel van deze blog is dan ook niet om te gaan jeremiëren, maar te vertellen hoe ik met het verlies van een belangrijke klant ben omgegaan en jou dat als mede-ondernemer wellicht een steuntje in de rug geeft.

 

De dag die je wist dat zou komen

Voor een grotere belangenvereniging ontwikkelden we in 2013 de nieuwe website, daarna in 2017 de opvolgende. Door een mooie samenwerking tussen de communicatie-afdeling en diverse bureau’s zijn diensten opgetuigd. Zoals bijvoorbeeld een Arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor ZZP’ers. We starten in die tijd met 0 inschrijvingen en de teller stond na ruim een jaar op 2000 ingeschrevenen. Ik haal hier voldoening uit, dat ik met De Beelddenkers met slim werkende formulieren, mooie landingspagina’s duidelijk waarde kan toevoegen.

Maar zo blijkt, niemand is onmisbaar. Ook al dacht ik dat wel.

Ergens in oktober 2020 belde de klant me op dat na vijf jaar een andere partij het zou overnemen. Boem:

  • Dat kan toch niet, wij weten toch precies hoe alles zit?
  • Dat kan toch niet, we zijn toch zo’n meedenkend bureau, waarom overstappen?

Het kan dus wel :). Niemand is onmisbaar. Maar ik ben eerlijk, hier schrok ik wel van. Want deze klant zorgde voor een regelmatige stroom aan werk.

Ik had niet door dat wij met De Beelddenkers na een langere tijd (want 5 jaar is lang in media-land) wellicht wat bedrijfsblind waren geworden, onderdeel van het meubilair. Dus het is heel gezond om in de zoveel tijd eens te wisselen van bureau. Want:

  • Een frisse kijk op de communicatie
  • Nieuwe techniek
  • Nieuwe gezichten

 

Weer gaan ondernemen

Wellicht herken je het, je hebt een goede opdrachtgever, je kostje is gedekt. Maar het kan ook een gouden kooi betekenen. Waarom zou je een initiatief starten? Het loopt toch goed? Juist op zo’n moment zou je scherp moeten zijn heb ik ontdekt. Fris blijven. Welke kant wil je zelf op als ondernemer?

Als ik bij mezelf blijf, nadat deze belangrijke klant afscheid van me had genomen sloeg de twijfel toe. Kan ik het nog wel? Hoe vind ik ooit weer zo’n klant? Daar zullen in de psychologie vast termen voor zijn, daarover laat ik me graag informeren. Maar al vrij snel kwam de ideeënfabriek op gang. Ik moest aan de bak: achter opdrachten aan, maar ook ruimte voor initiatief. Ik sloot me aan bij een ondernemersclub. Stapte van m’n bureau-eiland en zocht de warmte van andere ondernemers. Ieder met zijn of haar eigen uitdagingen. Heel inspirerend.

 

Uit de urenfabriek komen

Wanneer iets moet, bijvoorbeeld extra opdrachten regelen, merk ik ook dat ik scherper en vindingrijker wordt. Dat kantoor, die developer die je inhuurt, je wilt het houden. Mede uitgedaagd door mijn mede-ondernemers onderzocht ik waar ik nou echt warm voor loop. Wat vind ik leuk om te doen, waar ben ik goed in? Die tijd is er opeens. Voor mij betekende dat een zoektocht om uit de uren-fabriek te komen. Ik ben op dit moment bezig met het uitwerken van een initiatief, waarbij ik andere online experts met ervaring, middels webverbeterprogramma’s, koppel aan het MKB+. In theorie is dit concept schaalbaar.

Huur webverbeteraar in

 

Hoe ga je om met het verliezen van een belangrijke klant?

Ik weet het eigenlijk niet. Iedere ondernemer gaat hier weer anders mee om. Maar bij mij had het wat tijd nodig om in te zien dat ik wel degelijk misbaar was. Na een periode merkte ik dat het ook wel eens een zegen zou kunnen zijn. Misschien is het en luxe-positie, maar het gaf mij de ruimte om naar mijn eigen onderneming De Beelddenkers en wat ik zelf graag zou willen doen te kijken. Het lijkt alsof ik in een nieuwe fase van ondernemen ben gekomen, waarbij ik scherper heb gekregen voor welke doelgroep mijn maatwerk WordPress bureau is bedoeld. Dat ik de ruimte heb om een initiatief te starten waar ik zelf echt achter sta. Over dit initiatief: verbeter mijn website kom ik later nog terug. Maar ik ben nu vooral trots op de behaalde resultaten.

René Voorberg

Creatief meedenken met ondernemers om
online marketingdoelen te halen.

Oprichter De Beelddenkers / Sinds 2010

HEEFT U EEN DIGITALE UITDAGING?