Ik krijg vaak de vraag: waar moet een goed werkende website aan voldoen? Qua techniek, qua content en grafisch? Hierbij deel ik de 10 geboden die ik als webverbeteraar voor mijn klanten aanhoud. Hopelijk helpt het je verder om van een goed werkende website een beter werkende website te maken.

 

1. Weest niet wollig

“Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte”, zei Blaise Pascal. Het zou interessant zijn om zijn mening over websites te horen. Veel websites zijn namelijk erg wollig. Geen wonder dat het blog weg met wollige websites dat ik samen met Huibert-Jan van Roest op MarketingFacts gretig werd gelezen.

Zo scheer je jouw wollige website:

  • Het is goed om iets over jezelf te vertellen, maar niet té veel;
  • Denk steeds: ´what´s in it for the visitor´ als je iets publiceert;
  • Stop met zenden, ga voor de dialoog;
  • Vermijd een te lang contactformulier.

goed werkende website

 

2. Houd hem snel

Waar 140 rijden op een landweggetje niet mag van de politie, word je door de rankingpolitie Google in het digitaal verkeer afgestraft als je te traag gaat. Een trage website heeft een negatief effect voor je ranking, oftewel je vindbaarheid online. Ook bezoekers haken snel af als ze lang moeten wachten voordat jouw website werkt. Een vertraging van 100 milliseconden bij de laadtijd van je webpagina doet de conversie 7 procent dalen, blijkt uit onderzoek uit 2018 van IT-dienstverlener Akamai. Speed it up, dus.

Tip: test je website eens op Google Page Speed

Zo versnel je jouw website:

  • Beperk externe scripts op je website, denk aan het inladen van Google Maps, Buienradar, Instagram Feed;
  • Haal je website ook eens door deze website speed tester ;
  • Kies een minimaal aantal plugins: ook deze vertragen de laadtijd omdat ze allemaal moeten worden ingeladen. Daarnaast maken ze je site onveilig als je ze niet goed onderhoud (zie mijn blog over het belang van WordPress onderhoud);
  • Maak gebruik van caching, zodat de site wordt opgeslagen in de browser van je bezoeker zodat deze sneller laadt;
  • Gebruik geen zware en niet teveel afbeeldingen (gebruik bijvoorbeeld deze site om je afbeeldingen te verkleinen CompressJPEG)

 

3. Laat potentiële hackers niet binnen

Je wilt niet ineens een naakte man of vrouw in beeld hebben. Althans, niet op je eigen website. En het overkomt de beste, ook ik ben een keer gehackt en zag ineens een afbeelding van een Russische bazooka op mijn website.
Wat gebeurd er, als je bent gehackt? Eén van de gevolgen is dat er files op je website zijn gezet. En die vormen een online doorgeefluik richting porno-sites, sites voor wapenhandel of MDMA. Sommige hacks heb je niet door: dan is er ergens een script op je site gezet en komt alle gevoelige data in handen van de hacker. Niet handig, en professioneel richting je klant.

Zo houd je jouw website veilig:

  • Controleer of de schrijfrechten in de de FTP map van je hostingpartij veilig staan;
  • Pas de beginpagina van je CMS (bijvoorbeeld waar je inlogt in WordPress) aan naar een gepersonaliseerde loginpagina met een andere URL;
  • Maak je website veilig met een SSL-certificaat (te bestellen bij je hostingpartij);
  • Encrypt je e-mail (tip: TemplateMonster.com);
  • Pas altijd captcha toe bij je formulieren (dit regel je in via Mailchimp, ContactForm7, Gravity Forms);
  • Dubbelcheck hoe vaak je webhosting back ups maakt.

Lees hier mijn blog met nog meer tips om je website veilig te houden.

goed werkende website

 

4. Eer uzelf en de bezoekers

U wilt toch alles weten van je bezoeker? Dat kan! Ze zijn als een open boek als je de juiste tools gebruikt om ze te leren kennen, te weten wat ze willen.

Mijn tips om jouw bezoeker (en potentiële klanten) beter te leren kennen:

  • Via heatmaps zie je hoe bezoekers door je site scrollen (ik raad Hotjar aan);
  • Start je dag altijd met Google Analytics. Data is king, en jouw eigen data is soms belangrijker voor je business dan wat de koersen of de achtergronden in het Financieel Dagblad;
  • Houd ook eens kwalitatieve interviews met je klanten, vraag ze om feedback. Klantreviews zijn ook een mooie manier om beter te begrijpen welke diensten het goed doen, en waar je nog zou kunnen ontwikkelen

 

5. Weest ijdel met je website

Ziet uw website er op de mobiel op zijn paasbest uit? Staat uw landingpagina netjes in het gelid? Knoppen goed onder elkaar? Telefoonnummer, locatiegegevens bij de hand? We roepen het al jaren, maar creëer altijd een mobile first website, die responsive is en er goed uitziet op alle type beeldschermen. Vergeet de PC. De meeste bestellingen worden gedaan vanaf het toilet, of in bed. Daar durf ik gif op in te nemen.

Tips voor een responsive website:

  • Zorg voor een goed zichtbaar, klikbaar telefoonnummer;
  • Bied WebWhatsApp aan;
  • Bekijk je hele site op diverse smartphones en verbeter wat niet werkt, via Google analytics zie je bijvoorbeeld welke smartphones het meeste worden gebruikt.

goed werkende website
 

6. Bedenk wat je website moet doen

Tenzij je jouw website slechts gebruikt als digitale etalage, wil je met je website maar één ding: er een leadmachine van maken. Hoeveel leads vang jij per maand? Hoeveel bestellingen worden er geplaatst in jouw webshop? Een godfather op het gebied van overtuigen is Robert Cialdini.

Wat kan je van Cialdini leren voor je eigen website of webshop?

  • Verdiep je allereerst eens in de man met de 7 verleidingstips: Commitment, wederkerigheid, sympathie, sociale bewijslast, autoriteit, schaarste, eenheid;
  • Ga eens testen, bijvoorbeeld met schaarste;
  • Wat is jouw grote weggever? Eentje die best wel pijn doet om zomaar weg te geven? Maak een e-book, geef een gratis check of adviesgesprek weg en je vergroot de kans dat iemand weer eens bij jou aanklopt (vanwege het wederkerigheidsprincipe).

 


7. Houd het simpel

We worden de hele dag overladen met meldingen. In onze e-mail, WhatsApp, online reclames, telefoontjes, rode bolletjes zodra we inloggen in WordPress… Het is nogal druk in onze hoofden de laatste tijd, en al die meldingen roepen daarom ergernis op.

Kijk dus uit met:

  • Pop ups, bijvoorbeeld voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Plaats deze niet te vroeg en agressief (dit is zelf gemakkelijk in te stellen in MailChimp);
  • Hinderlijke advertenties en niet passende affiliate marketing reclame;
  • Automatisch muziek of een video afspelen op een website;
  • Een slecht leesbaar lettertype;
  • Een te lange menubalk met teveel keuzes.

 

8. Word digitaal volwassen

Veranderd alles zo snel? Zeker. In de digitale speeltuin staan regelmatig nieuwe speeltoestellen. Speelgoed dat nu snel belangrijk is geworden is bijvoorbeeld: zoom / team tijdens corona. Nieuwe social media-kanalen. Moet ik nu ook aan de TikTok. Niets zo veranderlijk als het digitale landschap.

Stay hungry, stay foolish zei wijlen Steve Jobs.

Tips voor meer digitale volwassenheid:

  • koning te worden in videobellen (lees hier hoe);
  • jezelf supergoed online te positioneren (zowel qua SEO, SEA maar ook qua presentatie)
  • jouw website te verbeteren (zowel technisch als qua content);
  • de online communicatiekanalen te verbeteren;
  • als team digitaal beter samen te werken;
  • werk- privébalans te verbeteren: meer gefocust en relaxter werken (zo doe je dat).

Lees in mijn blog ´Zo word je digitaal volwassen tijdens de corona-crisis´ nog meer handvaten hoe je bij kunt blijven in deze fast changing digital world.

goed werkende website

 

9. Straal

Real beauty shows from within, zeggen ze wel. Natuurlijk, iedere aap een pak aantrekken, ook naar de kerk. Maar wij raden je aan om te starten met je inner beauty. Oftewel: the WHY van jezelf en van jouw bedrijf. Wat is jouw verhaal? Wat maakt jou uniek? Wat maakt jouw dienst uniek?
Weet je het antwoord niet, dan is het tijd om het verhaal achter jouw merk te verbeteren. Hoe je dat doet, daar weet mijn kantoormaatje Roald van Kite Media alles van. Hij gebruikt de Golden Circle van Simon Sinek als methode om het verhaal van ondernemers scherp te krijgen. Zodra het verhaal staat, kun je uitpakken met kleuren, logo´s en andere belangrijke zaken voor branding.

En daarna is het een kwestie van een verpletterende eerste indruk maken. Want de eerste indruk, die kun je maar één keer maken. Dat geldt op de huwelijksmarkt, op kantoor én je online business. Mijn allergrootste tip is: houd het simpel. De dingen simpel houden is vrij moeilijk. De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel. Hoe presenteer je je op jouw website? Met uitbundig kleurgebruik? Wat voor font gebruik je eigenlijk? Schreef (Times New Roman) of schreefloos (Helvetica)? Wat voor foto’s pas jij toe in je webshop? Houd je vast een een stijl? Bewaar je de rust in je presentatie met een heldere structuur en voldoende witruimte?

Tips voor een goede eerste indruk online:

  • Gebruik een professioneel logo;
  • Zet mooi beeld in, investeer in een fotoshoot;
  • Gebruik herkenbare templates voor je pagina´s;
  • Onderschat de kracht van een mooi lettertype niet;
  • Besteed aandacht aan mooi kleurgebruik.

 

10. Be nice to nerds

Larping, een zwarte bril, dino’s op het shirt? Mogelijk nerd-alert. Wanneer het kan, sluit deze nerd in je armen. Vooral als je een ondernemer bent die groots denkt. Je wilt dan niet tegen (technische) limieten aanlopen. En ontwikkelaars zorgen ervoor dat je digitale ideeën worden waargemaakt of lossen problemen op. Die handige over-buurjongen, dat internetbureau. Het zijn nerds, maar hebben ook gevoel. En ze werken hard om jouw applicatie, website en pc spot-on te houden.

Tips voor meer liefde in je IT-project:

  • Haak op tijd een nerd aan, liefst aan het begin van je online project;
  • Leer de techniek achter je website te doorgronden, dan kun je vervolgens iemand laten aanhaken op de punten waar je zelf niet uitkomt;
  • Breidt je netwerk van nerds uit, zij lossen het voor je op zodat jij niet belemmert wordt door de techniek

Wij wensen jou heel veel succes met het blijvend opvolgen van de 10 geboden voor goed presterende websites en webshops. Ik hoop dat je met deze raad de stoplichten op groen houdt voor de zoekmachine en bezoeker die open staat voor je boodschap.

 

René Voorberg, webverbeteraarHeb je een duwtje in de rug nodig? Wij ondersteunen ondernemers graag bij het (nog) beter maken van de website of webshop. We stellen een aantal concrete doelen vast waar we aan gaan werken. Denk aan een hogere snelheid of een meer converterende website. Zaken die je na toepassing kunt meten. Bel me vrijblijvend via 030 231 23 03 of 06 45 60 41 97 om vrijblijven de te sparren.

Hoogachtend, uw webverbeteraar

René Voorberg,
Nerdy hulp in de branding voor een goed werkende website