Gastblog van Eline Hoogenboom, oprichter Huis van Belle

Afgelopen week at ik Turkse Pizza van Jamie. Niet omdat ik het in zijn kookboek heb gelezen, dat wel in mijn kast staat. Nee, omdat een van de bloggers die ik volg het ongeveer wekelijks eet. Dat moest wel lekker zijn.

Instagram MarketingVeel grote merken, Nike, Starbucks en Renault bijvoorbeeld, hebben instagram marketing ontdekt. Ze maken daarvoor gebruik van influencers. Bloggers, YouTubers, celebrity’s die hun producten verwerken in hun foto’s.

Een van de bekendste voorbeelden is Negin Mirsalehi. Ook na Instagrams’s grote schifting afgelopen maand, behield ze nog 1,8 miljoen volgers. Zij werd eerst bekend op instagram, en startte toen een blog. Waarmee ze bekend werd? Met haar outfitposts. Elke dag op een vast tijdstip een foto van wat ze die dag aanheeft. Ofwel: #ootd (Oufit of the day). Inmiddels posten miljoenen meisjes zulke foto’s maar weinigen krijgen daar duizenden euro’s per foto voor. Negin wel. Zo betaalt Starbucks haar voor een foto waarop zij te zien is met een beker Starbucks tussen de €2000 en €5000.

Merken kunnen vaak alleen maar dromen van dit bereik, tenzij ze zelf goed bezig zijn. Het is daarom vaak veel rendabeler, helemaal als Nederlands bedrijf, gebruik te maken van al bestaande platforms dan zelf nog iets te beginnen op social.

Wat is instagram?

Op instagram staat het delen van foto’s en snappy video’s centraal. Het draait om beeld. Je kunt dat beeld verfraaien door gebruik te maken van de talloze filters die instagram aanbiedt. Er kan geliket en gecomment worden en sindskort kun je berichten ook bewerken. Wat nog niet kan, helaas, is het toevoegen van links in je berichten of berichten delen (hiervoor heb je een speciale app nodig). Sinds 2012 is Instagram eigendom van Facebook. In totaal heeft het ongeveer 200 miljoen gebruikers waarvan 1, 5 miljoen in Nederland.

Hoe bedrijf je instagram marketing?

Grote publiciteitscampagnes, bannering, tv-reclames… veel merken hebben ontdekt dat het een stuk rendabeler is via een influencer op instagram hun product te promoten. Want: geloofwaardig omdat de influencer als rolmodel dient, hip en een enorm afgebakend bereik.

  1. Bepaal welke influencer jouw doelgroep op de beste manier bereikt. Vraag hiervoor eventueel advies aan een social marketing bureau.
  2. Bedenk hoe jij jouw product in beeld wilt hebben. Er zijn ook merken die een aantal influencers laten pitchen hoe zij op hun manier het product in beeld gaan brengen. Ik ben hier voor, omdat het geloofwaardiger wordt naarmate de blogger er zelf in gelooft. Zo heeft Ikea laatst een promotiefilmpje voor een tv-kast opgenomen met een bekende blogger die kort daarvoor in haar plogs (webblog dat bestaat uit fotoverzamelingen) had laten zien een nieuw tv-kastje te hebben (van een ander merk). Niet geloofwaardig dat het kastje van Ikea alleen in haar filmpje een rol speelde maar daarna weer naar huis ging. Verdiep je dus in de influencer!
  3. Bepaal je budget en informeer naar de tarieven van de bloggers. Schrik niet, die zijn vaak niet mals. Liever met minder of zonder budget toch een influencer bereiken? Maak gebruik van een PR-bureau of bedenk zelf een ludieke actie. Bedenk wel dat deze influencers echt verwend zijn, qua goodiebags, reizen en spullen. Het gaat erom dat je ludiek, persoonlijk, aardig en origineel bent. Voorbeeldje: knappe mannen die gepersonaliseerde Magnums rondbrachten. Gegarandeerd een instagramfotootje.

Eline Hoogeboom

Eline HoogenboomEline Hoogenboom is oprichter van het platform Huis van Belle en bereikt daarmee maandelijks 50.000 bezoekers. Doel van het platform is het empoweren van deze meiden. Op dit moment voert zij een crowdfundcampagne. Ze is expert in social/online marketing, empowerment en meiden.