Wanneer je je bezighoudt met (online) marketing, dan kan de term growth hacking je niet zijn ontgaan. Growth hacking werd in 2010 geïntroduceerd door Sean Ellis: een ondernemer uit het Amerikaanse Silicon Valley. Vandaag de dag wordt growth hacking binnen allerlei soorten organisaties toegepast. Bedrijven als Airbnb en Spotify varen er wel bij.

Growth hacking en mindset

Growth hacking wordt ook wel eens een mindset genoemd. Wellicht klinkt dit wat zweverig. Maar een mindset beschrijft hoe je over dingen nadenkt. Bijvoorbeeld over hoe je een bedrijf kunt laten groeien. Bij growth hacking ligt de focus (en dus je mindset) op het realiseren van deze groei.

Growth hacking steunt op bepaalde onmisbare eigenschappen, zoals de wil en het lef om te experimenteren en snel kunnen schakelen. Ben je een startup of bezig met de ontwikkeling van een nieuw product? Dan kan growth hacking je helpen om met beperkte middelen sneller en beter te groeien. In deze blog lees je hoe je in een aantal stappen growth hacking effectief kunt toepassen op jouw bedrijf of organisatie. Daarnaast een aantal tips.

Stap 1. Je doelgroep op de korrel

Wellicht een open deur, maar om effectief growth hacken te bedrijven, moet je je doelgroep helder hebben. Een doelgroep kan je definiëren aan de hand van vragen, zoals:

  • Met wie hebben we te maken? Hipsters, muzikanten, ondernemers of controllers?
  • In welke regio zit mijn klant?
  • Welke leeftijdscategorie, of maakt dat niet uit?
  • Zijn het beslissers, adviseurs of medewerkers?
  • Kan je iets zeggen over de interesses? Houdt deze groep van golven, zeilen, wandelen. Wellicht moeilijk, maar schrijf een aantal kenmerken op.

Daarnaast bestaan er tools die je een handje helpen bij het analyseren van je online publiek. Denk aan diensten als Qualaroo en Hotjar. Qualaroo is zelfs bedacht door Sean Ellis. Met deze online feedbacksoftware krijg je meer inzichten over de wensen en doelen van je bezoekers.

Door je doelgroep te identificeren kan je een betere inschatting maken over waar ze wel of niet in geïnteresseerd zijn. Met deze inzichten kun je campagnes, zoals Google Ads en social media campagnes, efficiënt gaan inzetten. Door de juiste contentstrategie toe te passen wordt je website steeds groter en ben jij vindbaar op meerdere zoekwoorden. Groter bereik, groei: growth hacken.

Stap 2. Stel een Scrum team samen

Growth hacking is het meest effectief met een team van specialisten, zoals een online marketeer, copywriter, data-analist en een developer. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om een growth hacker te vinden met alle kennis en vaardigheden die deze specialisten gezamenlijk hebben.

Bedenk vervolgens samen een strategie om je bedrijf te laten groeien. Om effectief de gewenste doelen te behalen is samenwerken volgens de scrum-methode denk ik een slimme keuze. De scrum-methode is een manier om effectief keuzes te maken en efficiënt met tijd en middelen om te gaan. Met scrum wordt samenwerking en snel schakelen vanzelfsprekend. Meer over scrum is te lezen op het kennisplatform Scrumguide.nl.

Stap 3. Experimenteer en meet

Growth hacking steunt op veel en snel experimenteren. Daarbij is het van belang dat je leert van je (gefaalde) experimenten en vervolgens gaat bijsturen om zo tot een oplossing te komen dat voor jouw bedrijf werkt. Door steeds nieuwe dingen te proberen ontdek je vanzelf welke methode past bij jouw bedrijf. De experimenten moet je dus continu doormeten om te ontdekken wat er wel en niet goed werkt.

Stel je experimenteert met het inzetten van verschillende kanalen, dan is het volgende interessant om te meten: Hoeveel geld hebben we aan een bepaald kanaal of campagne besteed en hoeveel leads (of conversies) heeft dit opgeleverd? Kom je erachter dat een bepaalde methode niet goed voor jouw bedrijf werkt, stop er dan direct mee.

Google Analytics

Voor het meten van experimenten is een tool zoals Google Analytics onmisbaar. Hierbij is het belangrijk dat doelen en filters goed ingesteld staan. Ook is het handig om gebruik te maken van speciale features, zoals custom alerts. Met custom alert ontvang je meldingen via de e-mail over vooraf ingestelde alerts.

Stel je wilt bijvoorbeeld meten of het inzetten van een bepaald social media kanaal zorgt voor een stijging (of daling) van het aantal gebruikers. Dan kun je hier een melding van maken, zonder dat je elke keer hoeft te zoeken naar resultaten.

A/B testen voor conversieoptimalisatie

A/B testen is een manier om twee mogelijkheden (van bijvoorbeeld een landingspagina of advertentie) te testen om te bepalen welke het meest waardevol is. A/B testen wordt vooral toegepast in online marketing. A/B testen is dus een goede methode om groei via je website te realiseren.

Voor het testen van verschillende varianten van een pagina op je website is er een handige gratis(!) tool van Google: Optimize. Met Google Optimize kun je onder andere verschillende landingspagina’s creëren waarin je kunt experimenten met de kleur, vorm en tekst van bepaalde call-to-actions. Met Google Analytics kun je vervolgens meten welke pagina de meeste conversie en dus groei realiseert.

Over A/B testen wordt vaak gezegd dat je er een groot aantal websitebezoekers (meer dan 1000 bezoekers per week) voor nodig hebt. Als startup heeft je website dat meestal (nog) niet. Toch is A/B-testing ook mogelijk voor websites met lagere bezoekersaantallen. Je hebt hiervoor wel een goede strategie nodig. Je leest er meer over in de blog: Zo optimaliseer je jouw landingspagina bij lage bezoekersaantallen.

Ben je er nog steeds? Mooi zo, dan krijg je nog een aantal tips voor effectief growth hacken cadeau.

Tip 1. Zo blijf je (gratis) op de hoogte van de laatste trends

Het liefst blijf je de concurrentie een stapje voor. De markt en interesses van (potentiële) klanten veranderen snel en het is daarom verstandig om daar binnen je vakgebied op in te spelen.

Google Trends is een handige (gratis) tool om op de hoogte te blijven van de nieuwste trending zoekopdrachten. Ook kan je het verloop van bepaalde zoekopdrachten in de loop der tijd bekijken. Deze informatie kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je seizoensgebonden producten of diensten levert.

Onderstaande grafiek laat de trend zien voor de zoekopdracht ‘tuinmeubel’. Zoals je kunt zien is vooral de maand april een populaire maand voor dit zoekwoord.

Door het schrijven van blogs of nieuwsberichten en het creëren van social media content kan je aansluiten op deze trending zoekopdrachten. Op deze manier kun je meer klanten binnentrekken en mogelijk tot conversie aanzetten.

Tip 2. Deze wordt helaas nog wel eens vergeten: Investeer in je bestaande klanten

Veel (misschien wel de meeste) winst valt uit bestaande klanten te halen. Vraag feedback, luister en verbeter. Hoe doe je dat?

Ik denk niet dat het zeurderig over komt, maar juist pro-actief: Vraag na iedere geleverde dienst of product om een Google Review. Dit kan je doen door ze een persoonlijke mail te sturen nadat ze iets gekocht hebben of een dienst hebben afgenomen.

Voor Google Reviews heb je een Google Mijn Bedrijf profiel nodig; een onmisbare tool voor elke onderneming! Niet alleen (potentiële) klanten waarderen reviews, maar ook Google! Google Reviews dragen bij aan de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw bedrijf op het internet. Door een verbeterde vindbaarheid in Google zal je bedrijf groeien!

Zo, ik ga nu een bakje koffie drinken. Ik ben benieuwd of growth hacking iets voor jouw bedrijf heeft opgeleverd, of dat het toch een modegrill is. Ik hoor het graag!